Materials Multimèdia
En aquesta primera part del
taller, es tracta de cercar i analitzar un software adient per a crear
materials multimèdia. D’entre el llistat de 300 eines per a crear material
didàctic que apareixen al Bloc d’Eduardo Area, he escollit l’eina Scratch.
1. Nom del Software: Scratch
2. URL:
http://scratch.mit.edu
3. Format d’execució: De forma on-line a través de la pàgina web
4. Modalitats d’accés i distribució dels continguts creats
Amb aquesta eina podem treballar de forma on-line i sense necessitat de descarregar-se cap programari, creant, editant i veient projectes directament des del teu navegador. No obstant, si a més de totes aquestes possibilitats ens volem descarregar algun projecte al nostre ordinador, serà necessari registrar-nos. Ara bé, és gratuït i es fa de forma senzilla.
Amb aquesta eina podem treballar de forma on-line i sense necessitat de descarregar-se cap programari, creant, editant i veient projectes directament des del teu navegador. No obstant, si a més de totes aquestes possibilitats ens volem descarregar algun projecte al nostre ordinador, serà necessari registrar-nos. Ara bé, és gratuït i es fa de forma senzilla.
Una vegada registrats,
disposem d’un perfil a mode de xarxa social. Quan tu crees un projecte, ets
l’únic que el pot veure. Després, però, existeix la possibilitat de
compartir-lo amb la resta d’usuaris d’Scratch, els quals podran veure’l i
reinventar-lo. De la mateixa manera, tu podràs veure els projectes compartits
per altres usuaris.
5. Descripció de les prestacions i utilitats de l’eina
Scratch és una eina que et permet crear les teves pròpies històries, animacions i jocs, així com música i art diversos. Per a crear, es pot afegir el següent:
Scratch és una eina que et permet crear les teves pròpies històries, animacions i jocs, així com música i art diversos. Per a crear, es pot afegir el següent:
- Sons diversos de la galeria, enregistrats o des d’un fitxer que disposis
- Personatges o objectes triats d’un fitxer propi o des de la càmera de l’ordinador, dibuixats per tu mateix o escollits de l’amplia galeria, classificada en categories i temes per a facilitar la recerca.Aquests personatges o objectes poden…
- vestir-se amb el que tu elegeixis dibuixar, seleccionar d’un fitxer o de la galeria del programa
- dir el que vulguis afegint-li una bafarada amb qualsevol missatge
- moure’s amb rebots, girs, passos, lliscaments i moviments diversos en qualsevol direcció
- Fons diversos de la galeria del programa, d’un fitxer propi o dibuixat
- Repeticions: existeix la possibilitat de repetir qualsevol fet durant un temps determinat o un nombre de vegades
- Color: Scratch permet canviar el color a qualsevol objecte, personatge o forma que aparegui en el teu projecte
6. Indicar per quin cicle d’Educació Primària és adequada
Des del meu punt de vista, aquest es tracta d’una eina d’entrada una mica complexa, ja que ofereix un ampli ventall d’opcions i possibilitats molt concretes. És per aquest motiu que pens que és adequada per a alumnes de 3r cicle de Primària, ja que així podran aprofitar les funcions diverses d’aquesta eina.
Des del meu punt de vista, aquest es tracta d’una eina d’entrada una mica complexa, ja que ofereix un ampli ventall d’opcions i possibilitats molt concretes. És per aquest motiu que pens que és adequada per a alumnes de 3r cicle de Primària, ja que així podran aprofitar les funcions diverses d’aquesta eina.
Activitats interactives
En aquesta segona part del
taller es tracta de seleccionar i analitzar una eina adient per a crear activitats interactives. D’entre
un recull que apareix a la web XarxaTIC m’he decantat per a Eudcaplay.
1.
Nom de l’eina: Educaplay
3.
Forma d’execució: De forma
on-line a través de la pàgina web
4.
Modalitats d’accés i distribució dels continguts creats
Es pot accedir a la plataforma des de qualsevol dispositiu amb
Internet, sense necessitat d'haver de disposar d’un software concret.
Una vegada accedeixes a la plana web, no estàs registrat.
D’aquesta forma podràs veure el material ja creat i dur a terme les activitats,
tot i que sense guardar els resultats o participar en el ranking.
Ara bé, si decideixes registrar-te, ho pot fer de forma gratuïta
i senzilla. Aquesta opció et permetrà participar en el ranking amb les
puntuacions obtingudes de les activitats o simplement guardar-ne la puntuació
per a veure la teva trajectòria. A més, i el que més ens interessa com a futur
docents, podràs crear diferents tipus d’activitats, descarregar-les i
compartir-les amb la resta d’usuaris. Perquè les
activitats puguin ser visibles han de tenir com a mínim una etiqueta.
5.
Descripció de les prestacions i utilitats de l’eina
Educaplay és una plataforma del tot útil per a crear una gran varietat
d’activitats educatives multimèdia. Els tipus d’activitats que podem crear són
les següents:
- Mapes interactius: Es
tracta d’elegir una imatge, sobre la qual definirem una sèrie de parts o punts,
els noms dels quals hauran de ser identificats pels infants. Per a
identificar-les, ho podran fer de 2 formes:
- CLICKANT: Clicar amb el ratolí damunt les àrees que apareixen a
la part superior, les quals contenen el nom de cada part
- ESCRIURE: Clicar damunt cada part definida i escriure-hi el nom
amb el teclat.
- *Així,
per exemple, elegim la imatge d’una flor i
a sobre hi definim una sèrie de punts, corresponents a les diferents
parts de la flor, sobre els quals l’alumnat haurà de posar-hi el nom (pistil,
estams, pètals,...). Aquest nom podrà ser posat amb el ratolí (fent click) o
amb el teclat (escrivint lletra per lletra).
- Endevinalles: Es tracta
d’endevinar una paraula a partir d’una sèrie de pistes que es van oferint
(text, àudio, imatges,…).
- Completar: Afegir
paraules que falten als buits que apareixen a un paràgraf o a una frase amb 2
mètodes diferents:
- Clicant sobre les paraules que et mostren
- Escrivint amb el teclat
- Mots encreuats: Es tracta de
completar les caselles amb les definicions que et donen mitjançant una de les
següents formes:
- Definició
escrita (com ho fan als diaris en paper,
per exemple)
- So
- Imatge o fotografia
- Diàleg: Escoltar (de
forma contínua o frase a frase) i llegir un diàleg entre dos o més personatges.
- Dictats: Consisteix en
escriure exactament el text que sentim, prèviament gravat frase a frase per a
poder repetir-ne alguna d’elles, si és necessari
- Ordenar lletres: A partir de lletres
desordenades, s’han de col·locar per a formar una paraula o una frase. Es poden
ordenar:
- Escrivint amb el teclat la paraula completa
- Clicant damunt les lletres en l’ordre corresponent
- Clicant i arrossegant cada lletra al seu lloc corresponent
- Ordenar paraules: aquest
exercici és igual que l’anterior, però enlloc d’ordenar lletres per a formar
paraules, ordenem paraules per a formar frases o paràgrafs. Les formes
d’ordenar les paraules són les mateixes que a l’activitat anterior.
- Relacionar: Es tracta
d’ordenar paraules per a classificar-les correctament, clicant de forma
consecutiva sobre els termes relacionats.
- Sopa de lletres
- Test per a contestar
una sèrie de preguntes
En el moment de crear l’activitat, hi ha la
possibilitat de configurar-la de diverses formes per a que el mètode de
resolució sigui un o altre. Algunes opcions són elegir:
- Forma de resposta: Escollir si
s’ha de respondre clicant, escrivint o a lliure elecció de l’infant.
- Temps: Es pot
establir un límit de temps per a realitzar l’activitat
- Intents: Es pot
establir un nombre màxim d’intents
- Pistes: Decidir si es
pot optar a demanar una pista o no en el moment de la resolució.
Si així es desitja, aquestes activitats es poden
agrupar en una col·lecció, un
conjunt d’activitats relacionades per una mateixa temàtica o objectiu.
En darrer lloc, es poden crear presentacions o videoquizs
per a mostrar continguts de la xarxa de manera organitzada, pedagògica i
visualment atractiva.
6.
Reflexió sobre les possibilitats i limitacions d’aquestes eines
L’elecció d’Educaplay fou perquè la vaig trobar una eina del tot
útil i interessant per a l’Educació Primària per molt motius.
En primer lloc, pens que el fet de poder crear tants tipus
d’activitats és molt profitós, ja que ens obri moltes portes cap a la varietat.
Així, si no es fa sempre la mateixa activitat es desperta la curiositat dels
infants per a aprendre.
A més, des del meu punt de vista, pens que el fet de poder
configurar les activitats tal com he explicat és molt pràctic. És així perquè
limitant el temps, descomptant punts quan demanes pista o determinant el nombre
màxim d’encerts pots motivar als infants a posar-hi més interès, ja que pensen
i raonen per a fer-ho el millor possible.
Finalment, el fet de dissenyar tu les activitats et permet
adaptar-les a les necessitats i els interessos dels infants.
4.
Modalitats d’accés i distribució dels continguts creats
Una vegada accedeixes a la plana web, no estàs registrat.
D’aquesta forma podràs veure el material ja creat i dur a terme les activitats,
tot i que sense guardar els resultats o participar en el ranking.
5.
Descripció de les prestacions i utilitats de l’eina
- Mapes interactius: Es tracta d’elegir una imatge, sobre la qual definirem una sèrie de parts o punts, els noms dels quals hauran de ser identificats pels infants. Per a identificar-les, ho podran fer de 2 formes:
- CLICKANT: Clicar amb el ratolí damunt les àrees que apareixen a la part superior, les quals contenen el nom de cada part
- ESCRIURE: Clicar damunt cada part definida i escriure-hi el nom amb el teclat.
- *Així, per exemple, elegim la imatge d’una flor i a sobre hi definim una sèrie de punts, corresponents a les diferents parts de la flor, sobre els quals l’alumnat haurà de posar-hi el nom (pistil, estams, pètals,...). Aquest nom podrà ser posat amb el ratolí (fent click) o amb el teclat (escrivint lletra per lletra).
- Endevinalles: Es tracta d’endevinar una paraula a partir d’una sèrie de pistes que es van oferint (text, àudio, imatges,…).
- Completar: Afegir paraules que falten als buits que apareixen a un paràgraf o a una frase amb 2 mètodes diferents:
- Clicant sobre les paraules que et mostren
- Escrivint amb el teclat
- Mots encreuats: Es tracta de completar les caselles amb les definicions que et donen mitjançant una de les següents formes:
- Definició escrita (com ho fan als diaris en paper, per exemple)
- So
- Imatge o fotografia
- Diàleg: Escoltar (de forma contínua o frase a frase) i llegir un diàleg entre dos o més personatges.
- Dictats: Consisteix en escriure exactament el text que sentim, prèviament gravat frase a frase per a poder repetir-ne alguna d’elles, si és necessari
- Ordenar lletres: A partir de lletres desordenades, s’han de col·locar per a formar una paraula o una frase. Es poden ordenar:
- Escrivint amb el teclat la paraula completa
- Clicant damunt les lletres en l’ordre corresponent
- Clicant i arrossegant cada lletra al seu lloc corresponent
- Ordenar paraules: aquest exercici és igual que l’anterior, però enlloc d’ordenar lletres per a formar paraules, ordenem paraules per a formar frases o paràgrafs. Les formes d’ordenar les paraules són les mateixes que a l’activitat anterior.
- Relacionar: Es tracta d’ordenar paraules per a classificar-les correctament, clicant de forma consecutiva sobre els termes relacionats.
- Sopa de lletres
- Test per a contestar una sèrie de preguntes
En el moment de crear l’activitat, hi ha la
possibilitat de configurar-la de diverses formes per a que el mètode de
resolució sigui un o altre. Algunes opcions són elegir:
- Forma de resposta: Escollir si s’ha de respondre clicant, escrivint o a lliure elecció de l’infant.
- Temps: Es pot establir un límit de temps per a realitzar l’activitat
- Intents: Es pot establir un nombre màxim d’intents
- Pistes: Decidir si es pot optar a demanar una pista o no en el moment de la resolució.
Si així es desitja, aquestes activitats es poden
agrupar en una col·lecció, un
conjunt d’activitats relacionades per una mateixa temàtica o objectiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada