1. Valoració del desenvolupament del PLE.
Una de les primeres tasques a realitzar de l’assignatura Mitjans i Recursos
Tecnològics fou crear el PLE de l’assignatura amb l’eina SymbalooEDU, fins el
moment desconeguda per a mi.
El que vaig fer fou crear un webmix acadèmic, un webmix personal i un
webmix de notícies o de feeds de l’assignatura (RSS).
Pel que fa al webmix acadèmic, hi inclou elements d’ús formal. Aquests són:
· eines d’informació i de consulta com per exemple
enllaços a diccionaris, traductors, planes web de la UIB o de la UAM, Youtube,..
· eines per a crear i/o compartir continguts, com poden
ser Prezi, , Google Drive, Dropbox o Soundcloud.
· eines d’interacció amb els altres, com per
exemple Twitter, SlideShare o Blogger.
Tots aquests estan organitzats en diferents categories, les quals es
diferencies les unes de les altres amb colors.
El meu PLE es mantén pràcticament igual que quan el vaig dur a terme per
primera vegada, ja que només hi he afegit Youtube
i Soundcloud, que els vaig emprar
tant per a cercar i consultar informació el primer, com per a compartir el
nostre material audiovisual i d’àudio amb la resta de companys ambdós. L’SlideShare
el vaig introduir també ja que l’havia emprat per a compartir totes les
Guies Didàctiques a la meva Carpeta d’Aprenentatge.
Tot i no haver emprat mai el Symbaloo fins el moment de dur a terme el
primer taller i de no haver-lo emprat més que en aquesta assignatura, consider
que és una eina molt útil perquè així, organitzes i estructures els teus webmixs
per a disposar dels diferents accessos a qualsevol part del món i des de
qualsevol dispositiu.
WebMix Acadèmic (abans):
WebMix Acadèmic
(després):
2. Valoració de les activitats
realitzades
Al llarg del quadrimestre la meva companya Maria Sampol
Hernàndez i jo hem realitzat un total de 5 activitats de manera conjunta, totes
elles relacionades amb la temàtica del projecte: “Els meus pobles: Poznan”.
A continuació us explicaré de manera una mica més
detallada cada una d’aquestes activitats:
· Activitats interactives:
Aquest taller consistia en conèixer
diferents softwares per a la creació d’activitats interactives i després
analitzar-los detalladament per a seleccionar el que consideràvem més adient
per a crear activitats interactives. La nostra decisió fou realitzar-les amb Educaplay, una plataforma on-line i
gratuïta. El que vàrem fer fou crear dues activitats d’exercitació: un mapa
d’Europa interactiu on l’alumnat havia d’anar situant els països prèviament
estudiats i una activitat de mots encreuats, on l’alumnat havia d’escriure el
nom de la ciutat polonesa corresponent.
Tot i conèixer prèviament aquesta eina,
fins el moment mai l’havia emprada. Després de realitzar aquest taller, he
après a crear activitats educatives que consider que poden resultar atractives
i creatives per als infants.
· Materials auditius: Podcast
d’àudio
En aquesta activitat es tractava d’escollir
un editor d’àudio per a crear un arxiu
d’àudio que integrés un fons musical i una gravació de la pròpia veu. La nostra
decisió fou realitzar-lo amb Audacity, un
editor de gravació i edició de so lliure. El que vàrem fer fou crear un àudio
que representava ser un programa de ràdio que comptava amb tres parts: una
introducció al programa de ràdio, una zona principal i una conclusió o
acomiadament, sempre incorporant la pròpia veu de tots els membres del grup i
efectes de so. Per a fer-ho, prèviament vàrem escriure el guió (primer marcant
els efectes de so, de música i de veu i després redactant els elements
necessaris per a comprendre l’obra) i seguidament produírem l’àudio. Finalment
vàrem publicar l’arxiu d’àudio a SoundCloud.
Cal dir que en altres assignatures ja havia
emprat aquest editor de gravació i que per tant ja en tenia nocions bàsiques.
No obstant, després d’aquest taller he après, entre d’altres coses, dos
aspectes que magradaria destacar. El primer d’ells és la importància de dur a
terme el guió tècnic per a fer un treball més eficaç, elaborat i complet. A
més, he estat capaç de veure l’aplicació pràctica de l’àudio que es pot fer a
l’Educació Primària, aprofitant totes les aportacions didàctiques.
· Presentacions multimèdia
interactives
Aquest taller consistia en crear una
presentació multimèdia interactiva que fos creativa i que introduís elements de
disseny a una presentació, element multimèdia i elements de desplaçament a una
presentació. En aquest taller l’eina que havíem d’emprar era el Power Point.
El que vàrem fer fou realitzar una
presentació simulant el recorregut que segueix la processó que es celebra el
Dia de la Independència a Poznan.
Tal i com vaig explicar a l’entrada de la
meva Carpeta d’Aprenentatge, tot i ja haver emprat el Power Point, mai ho havia fet introduint-hi tots els elements que
hi vàrem incloure. Aquest motiu em va fer dedicar més atenció i esment a l’hora
d’emprar el Power Point, fet que em
va permetre conèixer-lo i saber-lo utilitzar més detalladament.
· Materials audiovisuals. Vídeo
L’activitat consistia en crear un muntatge
de vídeo, inserint-hi títol, imatges, fragments de vídeo, transicions adequades
i sonorització. La nostra decisió fou emprar l’iMovie com a editor de vídeo, ja que és el que ens ve per defecte
en els nostres ordinadors.
Així doncs, vàrem dur a terme el guió,
vàrem gravar i vàrem muntar un vídeo que es tractava d’una simulació del que
es tracta que facin els infants, mostrant els 3 punts emblemàtics de la ciutat
de Poznan.
Abans de realitzar aquest taller ja havia emprat aquest
editor de vídeo per a fer vídeos personals. No obstant, a l’igual que he
comentat amb l’àudio, , després d’aquest taller he après, entre
d’altres coses, dos aspectes que magradaria destacar. El primer d’ells és la
importància de dur a terme el guió per a
fer un treball més eficaç, elaborat i complet. A més, he estat capaç de veure
l’aplicació pràctica del vídeo que es pot fer a l’Educació Primària, aprofitant
totes les aportacions didàctiques que ens brinda.
3. Habilitats i estratègies per a
la gestió de la informació.
Segons J.Tramullas
(2012), la gestió de la informació consisteix en col·lecció (creació i
adquisició), gestió i publicació d’aquesta.
Així doncs, per a col·leccionar
aquesta informació, he emprat bàsicament:
· Educaplay, Audacity, PowerPoint i iMovie, eines amb les quals he
realitzat cada un dels tallers i amb els quals per tant he creat.
· el WebMix Acadèmic, on hi reunia
tots els elements que em resultaven interessants en el meu procés
d’aprenentatge, ja que reunia i organitzaves les eines que empr normalment
· el Twitter, ja que a més de saber
què publicaven els meus companys amb el hastag #mrtpeae1 em vaig encarregar de
seguir els perfils que em resultaven d’interès
· A més, també he anat navegant per la xarxa per a saber si hi havia alguna
informació d’interès.
· els blogs que seguia o els blogs de la resta de companys
Pel que fa a la gestió
d’aquesta, tal i com he mencionat anteriorment:
· Twitter, ja
que podia gestionar i controlar els repositoris d’informació mitjançant els hastags
· WebMix Acadèmic, perquè a més d’accedir a la informació a través d’aquest l’anava
gestionant per al futur.
Finalment, i en referència a la publicació d’aquesta, he emprat, bàsicament:
· Dropbox, on
hi vàrem publicar la primera Guia Didàctica o les imatges de la Presentació
Multimèdia, per exemple
· YouTube, on
hi vàrem publicar el material audiovisual
· SlideShare, on hi publicàvem totes les Guies Didàctiques o la Presentació Multimèdia
Interactiva
· Twitter, ja
que publicava totes les entrades que feia en la meva Carpeta d’Aprenentage.
· Soundcloud, on vàrem publicar-hi l’arxiu d’àudio
4. Habilitats i estratègies per a la connexió amb altres.
Ja que he duit a terme l’assignatura a distància, la
connexió amb altres (companys/es i professora) ha estat essencial per a poder
seguir el fil de l’assignatura. És així perquè ja que no assistia a les
classes, havia de mantenir-me en contacte amb els altres per a estar informada
del que havien fet.
Les principals eines que he emprat han estat:
· Twitter, ja
que podia veure què publicaven els companys i les companyes i aquests podien
veure què hi publicava jo. A més, vàrem dur a terme l’#edubate, on
interaccionàvem els uns amb els altres
· La UIBDigital, on empràvem el
Fòrum general de grup per a que tant l’alumnat com el professorat pogués
comentar aspectes de l’assignatura i el Fòrum de Comunicació individual amb la
professora
· Els Blogs, que tot i en el meu
cas no haver-ho fet, es poden fer comentaris.
· El Facebook, que tot i no
haver-lo treballat en l’assignatura m’ha servit d’ajuda per a mantenir-me en
contacte amb els companys i companyes.
5. Utilitat dels aprenentatges adquirits sobre
la utilització de les TIC i la possibilitat de transferència a l’educació
primària, a la meva formació com a professional de l’educació i a altres
àmbits.
D’entre totes les eines que hem anat emprant en els
diferents tallers, tal com he mencionat en el taller corresponent, n’hi havia
de conegudes per a mi i d’altres de totalment desconegudes.
No obstant, tot i conèixer-les, en la majoria dels casos
en tenia tan sols nocions bàsiques, ja que les emprava bàsicament durant el meu
temps lliure. A més d’aprofundir en el coneixement d’aquestes eines, el més
important és que he après com emprar-les en la meva futura professió com a
docent.
Aquest aprenentatge consider que és del tot útil
principalment per una sèrie de motius. En primer lloc, perquè saber com emprar
aquestes eines per a elaborar materials diversos ens brinda una ampli ventall
de possibilitats. I és que si és el propi docent qui dissenya les activitats, les
podrà adaptar a l’alumnat: al seu nivell acadèmic, als seus interessos i a les
seves necessitats, a diferències de si s’empren materials estàndards presents a
Guies Didàctiques del Professorat, per exemple. A més, ja que hem conegut
diverses eines, això ens obri les portes cap a la varietat, ja que es presenta
la informació als infants per diferents canals (visual, auditiu o audiovisual)
i de forma variada i diversa, el qual possibilita escapar de la monotonia i
així despertar la curiositat i les ganes d’aprendre dels infants. Així, amb una
correcta planificació, es poden obtenir materials creatius, visuals, clars i
organitzats per a emprar a l’Educació Primària, els quals seran de gran
utilitat dins l’aula.
A més, si el que ens interessa és que siguin els propis
infants que realitzin aquests materials, per exemple per a explicar un tema,
aconseguirem potenciar la seva expressió, ja sigui oral, corporal o gestual; a
més de provocar experiències i evocar emocions variades.
6. Reflexió final sobre
el meu aprenentatge en aquesta assignatura.
Tal com he mencionat anteriorment, aquesta assignatura
m’ha permès conèixer les nombroses possibilitats educatives que ens brinden les
TIC.
Així doncs, després d’haver cursat aquesta assignatura,
pens que soc capaç d’integrar, en un futur, les TIC en una aula de Primària. És
així perquè he après a crear recursos a través de diferents eines TIC, així com
a avaluar-los i acompanyar-los d’una planificació i proposta didàctica per a
poder-los aplicar correctament en una aula d’Educació Primària.
En conclusió, el meu aprenentatge en aquesta assignatura
crec que em possibilitarà millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge i
la meva tasca com a futur docent.
A més de l’àmbit educatiu, ja que com he mencionat en
diversos casos empr alguna d’aquestes eines en el meu temps lliure o d’oci,
també hauré aprofundit en el coneixement de la utilització d’aquestes, la qual
cosa em servirà també personalment.
7. Valoració sobre
l’estratègia metodològica de l’assignatura.
L’estratègia metodològica d’aquesta assignatura es basa
en la presentació dels continguts, els quals seran aplicats posteriorment en la
creació de diferents activitats pràctiques, acompanyades d’una Guia Didàctica,
totes elles relacionades amb el projecte escollit a principi de quadrimestre,
totes elles incloses en la Carpeta d’Aprenentatge i distribuïdes entre els
companys de curs mitjançant el Twitter.
Cal dir, però, que dins la metodologia de l’assignatura
tan sols he participat en les activitats no presencials, és a dir, en la
realització dels diferents tallers i en el treball autònom i individual mitjançant
la informació oferta en el Campus Extens.
En conclusió, una metodologia basada en la nostra
pràctica.
Des del meu punt de vista, és una estratègia metodològica
molt adequada pel que és l’assignatura. És així perquè si del que es tracta és
que sapiguem emprar les tecnologies de la informació i de la comunicació, la
millor manera de fer-ho és aprendre fent-ho. Així doncs, duent a terme tots els
tallers que hem elaborat, ho hem aconseguit. A més, el fet que totes les
activitats hagin d’anar acompanyades d’una Guia Didàctica crec que és molt útil
ja que així planifiques correctament la proposta didàctica, per a que
l’aplicació posterior sigui el més acertada possible i el més ajustada a les
intencions prèvies.
Finalment, i tal vegada més referit a l’organització de
l’assignatura, ja he mencionat que forma part de Campus Extens, com la gran
majoria d’assignatures. No obstant, a diferència d’altres assignatures, m’agradaria mencionar que dins el Campus
Extens està molt ben estructurada, fet que m’ha ajudat a poder seguir
correctament l’assignatura.
8. Reflexió o conclusió
final
Tot i que ja no em quedi gaire cosa a dir, m’agradaria
afegir una sèrie d’idees. En primer lloc que malgrat haver fet força treball,
crec que aquest aprenentatge m’ha estat útil i m’ho serà en un futur. A més, un
altre aspecte que per a mi és molt important, és que l’assignatura està relacionada
amb l’ensenyament en l’Educació Primària, fet que pens que ens anima a
treballar-hi i a dedicar-hi temps i interès, ja que no en totes les
assignatures del Grau passa això. Així, el que hem après ho hem fet en relació
a com aplicar-ho a les aules de Primària.
Finalment, a més dels aprenentatges de continguts o
aprenentatges pràctics per a crear materials diversos, un altre aspecte que
m’agradaria comentar és que la realització d’aquesta assignatura ha contribuït
a fer-me veure i a entendre l’ampli ventall de possibilitats que tenen les TIC,
de cada vegada més presents en el nostre dia a dia.
En conclusió, que en general me’n duc una bona
experiència i un bon aprenentatge, i el més important: ganes de continuar formant-me
en aquest tema, del qual segueixo llegint i informant-me, malgrat haver acabat
les pràctiques de l’assignatura, gràcies als blogs o perfils de twitters que
segueixo.
Esper que us hagi agradat la meva Carpeta d’Aprenentatge
Fins aviat :)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada