En què consisteix aquest
taller?
Aquest darrer taller consisteix en analitzar el potencial educatiu de
les xarxes socials, i emprar-les per a desenvolupar i organitzar activitats
educatives adients al grup classe creat prèviament relatives a cada activitat educativa dissenyada en els tallers anteriors.
Introducció
Així doncs, començaré definint breument què és una xarxa social. Una
xarxa social és una estructura que ens permet comunicar-nos amb diferents
persones, compartint amb aquestes allò que desitgem: textos, imatges, vídeo,
enllaços,...
Centrant-nos més en l’àmbit educatiu, existeixen les xarxes socials
educatives. Aquestes ens possibiliten crear una comunitat d’aprenentatge,
amplificant l’apropament i la comunicació entre l’alumnat i el docent i entre
el propi alumnat. A més, facilita la coordinació a l’hora de dur a terme
treballs en grup. L’exemple de xarxa social educativa en el que em centraré en
aquest taller és l’Edmodo.
Edmodo
L’Edmodo és una aplicació on-line que ens permet crear un espai
virtual on alumnat i professorat poden compartir arxius, enllaços, tasques,
missatges, comentaris i informació diversa.
A part de publicar la informació desitjada, la pots organitzar en
diferents carpetes i decidir també a qui anirà destinada, ja que existeix la
possibilitat de crear diferents grups i sub-grups.
A les activitats o qüestionaris s'hi pot afegir una data
límit d’entrega, la qual pot ser recordada mitjançant recordatoris o anuncis per a que l’alumnat tengui present quan ha
de dur a terme la tasca.
A més, posteriorment, totes aquestes tasques poden ser
avaluades pel docent, si així ho desitja i retroaccionar la qualificació a tot l'alumnat.
Un altre aspecte que m’agradaria destacar és que es poden fer
comentaris als arxius compartits, la qual cosa pot ser de gran utilitat per a
resoldre dubtes o qüestions que no hagin pogut quedar clares.
El meu Edmodo
El que hem fet la meva companya Maria Sampol i jo ha estat el següent:
ella s’ha registrat com a professora i les dues hem creat des del seu compte una
classe de 4t curs. Ens hem decidit per aquest nivell perquè les activitats
prèviament realitzades anaven dirigides a 3r, a 6è i dues a 4t. Així, hem
considerat que el 4t curs seria el més adient, ja que més o menys es troba en
un punt intermedi de tots els nivells.
Des d'aquest compte de professora, hem inserit a la biblioteca el material elaborat en els tallers anteriors: activitats interactives, presentació multimèdia, vídeo i àudio. Posteriorment hem afegit 4 activitats a la part de "tasques", cada una d'elles amb una data límit i relatives al diferent material adjuntant prèviament. Així doncs, el que hem fet ha estat enllaçar les 4 activitats als 4 materials (àudio, vídeo, presentació multimèdia i enllaç a les activitats interactives) perquè l'alumnat, des de la tasca, pugui accedir al material present a la Biblioteca de l'Edmodo.
Seguidament, des del seu compte m’ha convidat a unir-me a mi, ja que prèviament
m’havia creat un perfil d’alumne amb el codi que li donava. Per a accedir al nostre
Edmodo des del perfil d’alumne, ho
podeu fer clicant aquí i introduint el següent
codi: qrtw56
D’aquesta manera hem pogut observar l’Edmodo des de dues perspectives: la de professor i la d’alumne/a,
comprovant que com a professora pots afegir coses i que aquestes després siguin
o no visibles per a l’alumnat.
Així doncs, a continuació us adjunt una fotografia que mostra com ho veureu si us
uniu al nostre grup-classe:
Reflexió
personal
Just el dia que anava a fer una intervenció a l’edubate de Twitter es varen intercanviar els rols i
a mi em va tocar adoptar el rol de mestre reticent a l’ús de les xarxes socials
a l’educació.
La veritat és que al principi em va resultar difícil adoptar aquesta
postura en el debat. Tal vegada fa uns anys no hauria estat així, però el fet
de cursar l’assignatura de “Mitjans i Recursos Tecnològics en el Procés
d’Ensenyament-Aprenentatge en l’EP” m’ha fet veure que les xarxes socials,
fent-ne un bon ús, poden ser del tot útil en l’àmbit educatiu.
Durant tot aquest temps, el Twitter, una de les xarxes socials
mundialment més conegudes, m’ha possibilitat el fet de poder cursar
l’assignatura des de Polònia, apropant-me més als companys i companyes i a la
professora i possibilitant-me també publicar opinions o enllaços a la meva
Carpeta d’Aprenentatge.
Des del meu punt de vista, les xarxes socials permeten treballar en
grups més fàcilment, ja que potencia la coordinació entre els seus membres.,
els quals poden intercanviar idees i així desenvolupar l’aprenentatge entre
iguals. A més, mantenen a l’alumnat informat del que passa en l’actualitat:
notícies o esdeveniments importants.
No obstant, és evident que qualsevol eina té avantatges i
desavantatges. En aquest cas, i en la meva opinió, consider que els aspectes
negatius de les xarxes socials és que poden ser additives o també que poden ser
perilloses pel tema de la privacitat, ja que hi ha molta informació a l’abast
de molta gent.
Així, sempre que controlem els actes del menor, els continguts
oferts en les xarxes socials i estem atents al tema de la privacitat, les
xarxes socials poden ser útils per a aprofitar les potencialitats anteriorment
citades i així aprofitar aquesta eina que de cada vegada està cobrant més
importància en la societat actual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada